• Forum rozwoju Mazowsza

TURYSTYKA NA MAZOWSZU MA SIĘ CORAZ LEPIEJ

mrot-sejmik-turystyczny-mazowsza-2018Gdy spojrzeć na ostatnie 20 lat rozwoju turystyki na Mazowszu, widać spektakularną zmianę na lepsze. Dużą część tego rozwoju zawdzięczamy nakładom finansowym z Unii Europejskiej – przekonywał Adam Struzik, marszałek województwa Mazowieckiego podczas XII Sejmiku Turystycznego Województwa Mazowieckiego. W tym roku Mazowsze obchodzi 20-lecie swojego samorządu, co podczas dorocznego spotkania poświęconego rozwojowi turystyki w tym regionie stało się okazją do podsumowania tych dwóch dekad.


800 mln euro inwestycji

„Przez te 20 lat działałem cały czas w samorządzie i miałem okazję obserwować, jak rozwija się regionu. W 1998 roku mieliśmy budżet 300 mln zł, dziś jest ok 3 mld zł. A jeśli chodzi o wydatki na kulturę i turystykę, to po infrastrukturze i ochronie zdrowia to jest trzeci najbardziej dofinansowany obszar, na który wydajemy kilkaset mln zł rocznie. A gdy spojrzeć na to, jak funkcjonują instytucje, to widać spektakularną zmianę na lepsze” – mówił Adam Struzik podczas inauguracji sejmiku, który w tym roku odbył się w hotelu Sielanka nad Pilicą.

Adam Struzik przypomnał, że w poprzedniej perspektywie finansowej 2007 – 2013 Mazowsze wydało 800 mln euro na projekty związane z kulturą i turystyką, w tym na rewitalizację zabytków. „Ostatnie 20 lat to był skok cywilizacyjny, od swoistej po PRL-owskiej przaśności do nowoczesnego, prężnie rozwijającego się regionu. A największą naszą siłą są ludzie, którzy ciągle chcą osiągnąć coś więcej” -powiedział.

20 mazowieckich najlepszych atrakcji

Tegoroczny Sejmik Turystyczny Województwa Mazowieckiego nosił hasło „20 NAJ turystyki na Mazowszu”. Przez dwa dni ok. 150 uczestników wzięło udział w prelekcjach, warsztatach i wydarzeniach towarzyszących. Po zajęciach i wykładach był też czas na zwiedzanie Muzeum Kazimierza Pułaskiego w Warce oraz okalającego Parku Krajobrazowego, a wieczorem na uroczystą kolację z wręczeniem dyplomów i certyfikatów dla centrów i punktów mazowieckiej Informacji Turystycznej.

Pierwszego dnia słuchacze zapoznali się także z kulisami projektu „Focus na Mazowieckie”, organizowanego we współpracy magazynu Focus i National Geographic Traveller z urzędem marszałkowskim.

„Focus miał wskazywać nie tylko najbardziej atrakcyjne miejsca, ale najbardziej interdyscyplinarne. Plebiscyt na 20 najciekawszych miejsc z różnych obszarów miał korespondować z zadaniami samorządów, stąd takie kategorie. Miało to promować całą markę Mazowsza. Projekt, strona internetowa i obiekty były promowane w osobnej kampanii, która trwała miesiąc. Głosowało ponad 25 tys. osób, a plebiscyt budował zaangażowanie i wzmacniał lokalny patriotyzm” – mówiła przedstawicielka magazynu Focus.

Jednym z punktów programu była też rozmowa Adama Struzika z Krzysztofem Celuchem, prezesem Celuch Consulting. W jej trakcie marszałek podsumował rozwój Mazowsza przez 20 lat w czterech obszarach: edukacji, ochrony zdrowia, rozwoju infrastruktury, kultury i turystyki. Zapis rozmowy dostępny jest na naszym profilu na Facebooku.

Jak uniknąć błędów w promowaniu marki

Uczestnicy wysłuchali też wystąpienia Piotra Lutka z BlueFox, mówił o tym, jak wyglądają sukcesy i porażki w rozwoju i promocji marki. "Dynamika rozwoju marki wspierana jest najlepiej przez wiarę lokalnej społeczności w to, co Marka sobą reprezentuje. My w Lublinie uwierzyliśmy, że jesteśmy przestrzenią rozwoju kultury i to się dzieje już poza inicjatywa urzędów, promocją. Natomiast obietnice bez odniesienia do rzeczywistości tylko robią szkodę. No i trzeba analizować, kto ma być odbiorcą naszej komunikacji i czego od niego chcemy? Czy chcemy, żeby tylko przyjechał raz, czy również żeby wrócił?" – pytał Piotr Lutek.

„Trzeba też uważać na to, co komunikujemy, bo odbiorca może to zupełnie inaczej zrozumieć. Np. czym jest wypad na weekend? Każdy rozumie udany weekend inaczej, nie mówmy więc że jakieś miejsce jest idealne na wypad weekendowy” – dodał.

Następnie prof. Teresa Skalska, dziekan Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji powiedziała o problemach turystyki dla osób niepełnosprawnych przypominając, że wbrew powszechnej opinii nie wystarczy usunięcie barier utrudniających poruszanie się. Według niej kluczem do sukcesu w turystyce bez barier jest też odpowiednio przygotowana informacja. Jak mówiła, lepiej w ogóle zrezygnować z tego profilu klienta niż wprowadzać go w błąd.

Mazowsze w rytmie slow

Ostatnią prezentację przed warsztatami przedstawił Mateusz Zmyślony z Grupy Eskadra, odpowiedzialny za rozwój projektu Slow Road. „Opiera się ona na idei slow life, która na szczęście jest coraz bardziej popularna. A czasami prawdziwą wieś najtrudniej znaleźć właśnie na wsi, w dobie przemysłowej produkcji żywności i hodowli. Dla Mazowsza Slow Road to świetny projekt, bo ludzie mieszkający w stolicy i szukający ucieczki z miasta jeździli w Bieszczady, na Mazury, czasami na Pomorze. W ciągu ostatnich dwóch lat udało się nam bardzo dużą część tych ludzi zatrzymać na Mazowszu" – mówił Mateusz Zmyślony.

„Ostatnio duża sieć hotelowa zaczęła uważać nas na za konkurencję, bo mamy ogromną sieć miejsc noclegowych. Jesteśmy takim dużym hotelem, tylko niewidzialnym i rozsianym po Polsce. Jak dotąd w projekcie bierze udział około połowy gospodarstw, które mają dołączyć, a które zdążyliśmy odwiedzić j sprawdzić. A wszyscy chętnie dołączają, bo projekt jest bezpłatny. Finansuje go Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i Mazda. Jak dotąd mamy 272 punkty na szlaku, z czego 150 to obiekty noclegowe” – dodał.

Warsztaty

Kolejną bardzo cenną inicjatywą były 3 równoległe warsztaty skupiające się na ważnych dla turystyki trendach: Niepełnosprawni z Teresą Skalską, Innowacje dla rodzin z dziećmi z Magdaleną Kowalską oraz Senior twoim klientem z Piotrem Lutkiem. Wszystkie dały udzestnikom wspaniałą wiedzę i dodatkowe umiejętności, które miejmy nadzieję pozwolą udoskonalić oferty turystyczne dla ww. grup odbiorców.

Dzień drugi

Program drugiego dnia sejmiku reprezentował równie wysoki poziom merytoryczny co pierwszy. Złożyły się na to świetne wykłady: "Skuteczna sprzedaży obiektów poza dużymi ośrodkami miejkimi" poprowadzony przez Wojciecha Liszkę, prezesa Z-factor, "Współpraca stowarzyszeń i środowisk biznesowych, czyli co ja z tego mogę mieć" autorstwa Katarzyny Cioch , dyrektora zarzadzajacego Polskiego Towarzystwa Chirurgii Naczyniowej oraz "20 wydarzeń, które budują wizerunek turystyczny Mazowsza. Czy to wystarczy?" poprowadzony przez Magdalenę Kondas, redaktor naczelną MeetingPlanner.pl.

Nie mogło sie również obyć bez świetnej formuły debaty, gdzie dyskutowano nad tezą "Mazowsze to turystyczna marka z ugruntowanym wizerunkiem". W debacie udział wzięli Izabela Stelmańska - zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Iwona Majewska - zastępca dyrektora biura Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Sebastian Sosiński - prezes Lokalnj Organizacji Turystycznej "Trzy Rzeki", Adrianna Machnacz  właścicielka obiektu turystycznego Młyn Gąsiorowo oraz prowadzący - Magdalena Kondas i Wojciech Liszka. Debata była doskonałą platformą wymiany opini zarówno dla głównych dyskutntów jak i dla wszystkich obecnych na sali i pozwoliła skrystalizować poglądy, z których wynika m.in., że Warszawa nie jest jedyną rozpoznawalną marką Mazowsza, bo lokalne działania na Maowszu są bardzo intensywne, a niektóre z nich mają z powodzeniem status wydarzeń ogólnopolskich jak Festiwal Audioriver w Płocku czy nawet europejskich jak Pokazy lotnicze Air Show w Radomiu. To, nad czym mozna jeszcze pracować, to przepływ informacji na temat najciekawszych wydarzeń i ich promocja w szerszym wydaniu niż tylko lokalnie i na Mazowszu.

"Turystyka to taka dziedzina, która może się rozwijać wyłącznie w oparciu o współpracę i o ludzi, którym zależy na rozwoju. Na Mazowszu udało się nam stowrzyć sytuację, gdzie różne podmioty, mimo tego, że w codziennej pracy są często konkurentami na rynku turystycznym, rozmawiają, inspirują się, wymieniają się wzajemnymi doświadczeniami i chcą wspólnie współpracować na rzecz rozwoju Mazowsza." - podsumowała XII Sejmik Turystyczny w wywiadzie dla MROT Izabela Stelmańska - zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.


1

2

3
Zdjęcia: J.A.Kwiatkowski/GoodPress
Źródło: www.WaszaTurystyka.pl, informacja własna