Hotele w Polsce - nocuje tam co drugi Polak

mrot-hotele-warsaw-996626-pixabayJuż co drugi Polak co najmniej raz w roku korzysta z oferty hotelowej na terenie naszego kraju – wynika z badania zleconego przez CBRE. Na nocleg w hotelu zdecydowanie częściej decydujemy się prywatnie niż służbowo, stąd średnia długość pobytu to zwykle 2-3 noce, czyli weekendowy odpoczynek.


Rosnąca popularność hoteli wśród krajowych turystów napędza podaż. W ciągu dwóch lat (2020-2022) warszawski rynek hotelowy powiększy się o 3,6 tys. pokoi, krakowski o 1,7 tys., a trójmiejski o 1,6 tys. Eksperci CBRE wskazują, że w 2019 roku ogólna liczba udzielonych noclegów w hotelach w Polsce osiągnie rekordowe 45 mln, z czego za prawie 70% tej liczby odpowiedzą Polacy. 

Od 2009 roku liczba udzielonych noclegów w hotelach w Polsce rośnie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że tylko od stycznia do października 2019 roku, liczba udzielonych noclegów przekroczyła 38,2 mln, co stanowi wzrost o 6,7% w porównaniu rok do roku. Z naszych prognoz wynika, że cały rok zakończymy z wynikiem zbliżonym do 45 mln noclegów. To kolejny rekord. Kontynuacji trendu wzrostowego można się spodziewać w kolejnych latach, co oczywiście przełoży się na wzmożoną podaż pokoi hotelowych - powiedział Rafał Rosiejak, dyrektor działu hotelowego w CBRE.

Do hotelu na weekendowy wypad

Z badania CBRE wynika, że 48% Polaków w 2019 roku spędziło co najmniej jedną noc w hotelu w Polsce. Główny cel wypadu to wypoczynek (wskazuje tak 75% respondentów), 13% Polaków korzysta z hoteli w podróżach biznesowych, a 10% zarówno prywatnie, jak i służbowo. W związku z tym, że z oferty hotelowej zdecydowanie częściej korzystamy prywatnie niż służbowo, średnia długość pobytu to najczęściej 2-3 noce (wskazuje tak 54% nocujących w hotelach). Na jedną noc w hotelu decyduje się tylko 15% osób, a co czwarty respondent spędza w hotelach więcej niż 4 noce. Eksperci CBRE zwracają uwagę, że istniejący silny popyt wewnętrzny na usługi hotelowe, oznacza, że w przypadku zawirowań w przyjazdach turystów zagranicznych np. wskutek zawieszenia połączeń lotniczych, hotele mogą liczyć na rodzimych gości.

W 2019 roku średni poziom obłożenia hoteli międzynarodowych marek w centrum Warszawy, które posiadają rozbudowane zaplecze konferencyjne i bogatą ofertę bankietową, wyniosło ponad 70%. Zgodnie z danymi Hotstats, popyt jest głównie napędzany przez gości indywidualnych, których udział stanowi 55% całkowitego obłożenia, co pokrywa się z wynikami naszego badania. Goście korzystający z korporacyjnych programów lojalnościowych stanowią ok. 12% obłożenia hoteli - dodał Rafał Rosiejak.

Podaż nadąża za popytem?

Warszawa, Kraków i Trójmiasto – to właśnie na tych rynkach pojawi się najwięcej pokoi hotelowych międzynarodowych marek w ciągu najbliższych dwóch lat. Dominuje oczywiście Warszawa, gdzie w 2019 roku było najwięcej pokoi hotelowych – aż 17,7 tys., natomiast w latach 2020-2022 planowane jest oddanie kolejnych 3,6 tys. pokoi hotelowych. W Krakowie w 2019 roku turyści do dyspozycji mieli 12,1 tys. pokoi, a w perspektywie kolejnych dwóch lat przybędzie dodatkowe 1,7 tys. W Trójmieście, które zamyka podium, w 2019 roku było dostępnych 7,4 tys. pokoi, a w latach 2020-2022 będzie to dodatkowe 1,6 tys. pokoi. W zestawieniu warto też odnotować Wrocław, który w 2019 roku wyróżniał się najwyższym wzrostem wskaźników efektywności, czyli średnich cen za wynajem pokoju i wskaźnika obłożenia. W tym mieście turyści mają do dyspozycji 5,8 tys. pokoi, a w kolejnych dwóch latach planowane jest oddanie kolejnych 200 pokoi hotelowych.

Za weekend w hotelu chcemy płacić maksymalnie 400 zł

Nawet co drugi Polak, przynajmniej raz w roku, decyduje się na weekendowy pobyt w hotelu w naszym kraju. Najczęściej za jedną noc płacimy od 100 do 200 zł i to właśnie cena jest najważniejszym kryterium wyboru obiektu noclegowego. Na kolejnych miejscach znajduje się dogodna lokalizacja, standard i jedzenie. Tylko jedna piąta Polaków przy wyborze hotelu bierze pod uwagę usługi jak siłownia czy SPA – wynika z badania zleconego przez CBRE. Eksperci firmy wskazują, że w Polsce powstaje coraz więcej hoteli międzynarodowych sieci, głównie trzy- i czterogwiazdkowych, co jest adekwatne do potrzeb naszego rynku. Obiekty te oferują ujednolicone standardy, przy często bardzo atrakcyjnej cenie. 

Rynek hotelowy w Polsce szybko się rozwija, zarówno pod kątem popytu na miejsca noclegowe, jak i podaży pokoi. Hotele cieszą się coraz większą popularnością wśród krajowych turystów, których przyjazdy osiągają rekordowe poziomy. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że Polacy szukają głównie obiektów 3- lub 4-gwiazdkowych w cenie najlepiej do 200 zł za noc. Dodatkowo, powstające lub już istniejące międzynarodowe marki hoteli, przyciągają więcej turystów zagranicznych, którzy mogą być przywiązani do określonych standardów. A w globalnych sieciach hotelowych mamy gwarancję, że otrzymamy mniej więcej taki sam poziom obsługi w dowolnym miejscu

Wyjazdy weekendowe w cenie

Z badania CBRE wynika, że trzy czwarte Polaków zdecydowało się na pobyt w hotelu w 2019 roku w związku z wypoczynkiem lub wyjazdem na weekend. Najważniejszym kryterium wyboru dla aż 76% krajowych turystów była cena. Niemal połowa respondentów płaciła średnio 100-200 zł za noc, mniej niż 100 zł zadeklarowało 27% osób, a jedna piąta – od 200 do 300 zł. Na wyższe kwoty, przekraczające 300 zł za noc pozwalało sobie jedynie 5% zapytanych. Na drugim miejscu ważnych kryteriów przy wyborze hotelu znalazła się lokalizacja, którą wskazało 69% Polaków. Podium zamyka standard obiektu, ważny dla 49% osób, choć warto tutaj zwrócić uwagę, że zauważalnie większe znaczenie miał on dla kobiet niż dla mężczyzn. Tuż za podium znalazło się jedzenie, które jest kluczowym kryterium dla 41% zapytanych. Co ciekawe, najważniejsze jest dla najmłodszych osób, w wieku od 18 do 24 roku życia – w tej grupie wyniki sięgnęły 53%, a najmniej ważne dla osób w wieku powyżej 55 lat. Większość Polaków nie ma wygórowanych oczekiwań w zakresie usług oferowanych w hotelu – na obsługę zwraca uwagę jedna czwarta z nas (24%), SPA i siłowni poszukuje tylko 19% osób.
Trzy gwiazdki na topie

Już 4 na 10 Polaków zapytanych o najczęściej wybierany standard hotelu wskazuje na obiekty trzygwiazdkowe, 27% decyduje się na cztery gwiazdki, a w najbardziej luksusowych obiektach o najwyższej liczbie pięciu gwiazdek, spędzało weekendy tylko 6% Polaków. Eksperci CBRE, wskazują, że teraz w Polsce powstaje najwięcej obiektów właśnie trzy- i czterogwiazdkowych, co z punktu widzenia zapotrzebowania na rynku i preferencji gości jest dobrą strategią.


mrot-hotele-warsaw-996626-pixabay
Zdjęcie: Pixabay
Źródło: Raport CBRE